تئاتر تداعی گر دنیای شیرین کودک


شهین فرتوزی/تاثیرات تئاتر بر کودکان از دیدگاه های گوناگون مورد بحث قرار گرفته شده که اولین و مهم ترین جنبه ی آن آموزش آن است.به دلیل شرایط کودک و دوران کودکی ، بچه ها تأثیرات را از تئاتر گرفته و وارد زندگی خود می کنند.از دیدگاه آموزشی این اتفاق که اتفاقی مهم در کودک می باشد با جهت گیری های مناسب می تواند تأثیرات بسزا و مفیدی در زندگی کودک ایجاد کند.از جنبه های دیگر تئاتر که برای کودکان می توان در نظر گرفت،جنبه ی سرگرمی و تفریحی آن است و یا آن که کودک گوشه گیر و خجالتی را با گروه آشنا کند.او را از لحاظ رفتاری و کرداری آزاد می کند.البته به منظور تأثیر گذاری صحیح تئاتر بر کودکان می بایست به ساختار تئاتر، نمایشنامه ، دکور ، نور ، رنگ و ... که به نوع نمایش بستگی دارد توجه خاص نمود و انتخاب آنها هوشمندانه صورت گیرد.
با توجه به موضوع این مقاله تحت عنوان " تاثیرات تئاتر بر کودکان" اولین نکته ای که این عنوان را برای ما جذاب نمود رابطه ی دنیای کودک با تئاتر و ارتباط برقرار کردن کودک با تئاتر بود.آنچه که فهمیدیم آن است که کودکان با چه نوع تئاتری ارتباط برقرار می کنند وچه نوع تئاتری را می پسندند.کسانی که در زمینه ی تئاتر کودک فعالیت می کنند، نه تنها می بایست با این مسائل آشنا باشند بلکه باید با دنیای کودکان ، فکر، علایق و ... آشنا شوند.
تئاتر کودکان با تئاتر بزرگ سالان متفاوت است.کودکان انسان های برون گرا هستند و هیجان را دوست دارند.درست است که تئاتر کودکان می بایست آموزنده باشد اما همیشه این گونه نیست.آنها گاهی اوقات نیاز به شادی وهیجان دارند.کودکان به موسیقی و شعر علاقه دارند و آهنگ در شادی کودکان سهیم است اما موسیقی کودکان دارای ریتم بیشتری است.کیفیت در کار کودکان حرف اول را می زند. کودکان موجودات باهوشی هستند و ما نباید کار سطحی به آنها نمایش دهیم و از علایق آنها نسبت به تئاتر بکاهیم.کودک با دیدن کار با کیفیت علاقه مند به دیدن تئاتر در یک روز تعطیل می شود.لباس،نور، گریم ، صحنه آرایی و حتی وقایع داستان در کار کودک مهم می باشد، به گونه ای که این مسایل می بایست باعث هیجان،حیرت زدگی همانند خواب و خیال شود.کودکان نسبت به بزرگ سالان همزاد پنداری بیشتری با تئاتر برقرار می کنند؛نگران می شوند،خوشحال می شوند، می ترسند و حتی مشتاقانه شخصیت های نمایش را تشویق می کنند.
اهداف:
هدف گروه از تحقیق پیرامون این موضوع بدین گونه می باشد که تأثیرات تئاتر در کودک شناخته و جنبه های کیفی وساختاری آن را بررسی نماید.در حوزه ی تأثیرگذاری تئاتر بر کودکان جنبه های مختلفی وجود دارد که ما در این تحقیق به مهم ترین آن یعنی آموزش و سپس جنبه های تفریحی وسرگرمی اشاره خواهیم کرد.همچنین علایق کودکان به تئاتر و چگونگی واکنش های آنها نسبت به آن از دیگر موضوعات مورد بررسی در این تحقیق می باشد.طی استفاده از کتب و تجربه های افراد ی که در این زمینه فعالیت داشته اند مطالب ذیل حاصل شد که این تحقیق مجموعه ای منظم از بررسی ها پیرامون این موضوع است.
فرضیه ها:
1-کودکان به تئاتر مخصوص خود(تئاتر صرف کودک) نیاز دارند..
ـ 2-کیفیت در یک اثر نمایشی مهم ترین رکن است..
ـ 3-کودکان نسبت به اتفاق هایی که بر روی صحنه ی رخ می دهد واکنش نشان می دهند..
ـ 4-بازار کار تئاتر کودک در کشور ما رو به رکود می باشد..

چرا کودکان به تئاتر مخصوص خود نیاز دارند؟
این گونه تئاتر به گونه ای است که کودکان را تحت تأثیر خود قرار می دهد .تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه ای است که از حیث کیفیت ، کاملاً با تئاتر بزرگسالان متفاوت است.تئاتر کودک خلاصه شده و ساده شده از تئاتر بزرگسالان نیست بلکه ویژگی ها و امتیازات خود را دارد و در اینجا قابل ذکر است که تئاتر کودک از آن جهت برای بچه ها با ارزش است که دنیای جدیدی از تخیلات و هیجانات به همراه دارد . اجرای تئاتر با کیفیت ، نشان دهنده ی یک جامعه ی متمدن است. این سخن بیش از هرچیز مؤید آن است که کودکان به عنوان فردی مهم در جامعه باید تئاتر ویژه ی خود را داشته باشند."آدرین میشل"نمایشنامه نویس و شاعر مشهور فرانسوی کودک و بزرگ سالان» معتقد بود: در هر شهری که تئاتر بزرگ سال است تئاتر بچه ها هم باید باشد.البته منظور او از تئاتر بچه ها فراهم کردن یک ساختمان تئاتری ویژه ی کودکان بود.در آنتورپ تقریبا کنار هر ساختمان تئاتر بزرگ سال ساختمانی برای کودکان وجود دارد و در بیشتر نقاط خارج از کشور اغلب برنامه های کودکان در تئاتر های بزرگ سال اجرا می شود و این مقوله از اهمیت چندانی برخوردار نیست چرا که بسیاری معتقدند کوکان نیازی به نمایش ها ی خاص خود ندارند.به اعتقاد آنان تنها اجرای یک پانتومیم با یک پرسوناژ یا اجرای اثری از شکسپیر یا یک نمایش بزرگ موزیکال می توانند آثار مناسب برای تئاتر باشند.
ما این دیدگاه را قبول نداریم زیرا در دنیای کودکان کتاب ها و داستان هایی وجود دارد که قالب نمایش به خوبی به وجود می آیند و برای علاقه مند کردن و ترغیب آنها به خواندن، کودکان به کتاب هایی نیاز دارند که کاملاً با دنیای آنها ، لذت ها ، ترس ها و تجربیات شان در ارتباط است. در این راستا تئاتر کودکان می تواند افق های جدیدی به دنیای تخیل ، هیجان و تفکر کودکان بگشاید.به اعتقاد ما ، نمایش برای کودکان به عنوان بهترین وسیله ی آموزشی به کار گرفته می شود. در چنین شرایطی یقیناً کلاس های نمایش می تواند مهارت های ارتباطی را تقویت کند، به بچه ها اعتماد به نفس دهد و کار گروهی یاد بگیرند. تئاتر در جهت آموزش می تواند به تمام عناوین آموزشی معنا دهد و در مقایسه با استفاده مکرر از کتاب درسی، یادگیری از طریق مشارکت، بسیار جدیدتر و دل نشین تر خواهد بود. هر چند چنین استفاده ای از تئاتر، به لحاظ آموزش با ارزش است اما نباید جایگزین تماشای تئاترهای خاص کودکان با حضور بازیگران حرفه ای شود. من مطمئن هستم مربیان هنر این حقیقت را می پذیرند که آموزش نقاشی و طراحی به کودکان به این معنا نیست که آنان نباید برای دیدن آثار بزرگان هنر نقاشی به یک گالری بروند؛ همان طور که آموزش فوتبال به کودکان به این معنا نیست که آنها نباید به یک مسابقه مهم در لیگ فوتبال بروند؛ همچنین برای کودکی که پیانو یاد می گیرد مطئمناً گوش دادن به اجرای یک پیانیست حرفه ای در سالن یک کنسرت، بسیار سودمند خواهد بود. از آن گذشته کودکان حتی می توانند تنها برای سرگرمی و تفریح به تئاتر بروند. این سؤال پیش می آید که چرا تئاتر کودکان همیشه باید آموزشی باشد، همان گونه که بزرگسالان با تماشای نمایش های خنده دار، فیلم های پلیسی و نمایش های موزیکال به آرامش می رسند، کودکان نیز به این آرامش نیاز دارند. هر چند اغلب مربیان این را پذیرفته اند که هر تجربه تئاتری، حتی اگر کمی ارزشمند باشد می تواند جنبه آموزشی هم داشته باشد، چرا که دست کم داستانی را مطرح کرده، موضوعی را دنبال نموده و حاوی ارزش های هنری است. همان طور که معتقدند درس های سرگرم کننده بسیار جذاب تر از دروسی هستند که صرفاً مبتنی بر واقعیت اند که این موضوع می تواند به این صورت برای کودکان باشد.
کیفیت در یک اثر نمایشی مهم ترین نکته است.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره